همکاری برای برنده شدن / قدرت اکوسیستم‌های مالی به عنوان یک استراتژی بازار

قدرت یک اکوسیستم در همبستگی اجزاء آن نهفته است، اما دستیابی به همبستگی و تعادل، زمانی که بیش از دو طرف در اکوسیستم درگیر هستند، کار آسانی نیست.

بیایید با یک مثال به این موضوع ورود کنیم، رویدادی در حال برنامه‌ریزی است و می‌بایست جایگاه صندلی مهمانان رویداد را مشخص کنیم، شما نمی‌توانید صندلی آقای آبی و آقای زرد را کنار هم بگذارید! این دو با هم‌صحبتی ندارند. خانم سبز با آقای آبی خوب کنار می‌آید مگر اینکه خانم قرمز هم در صندلی کناری آن‌ها باشد. وقتی آقای بنفش و خانم صورتی دور هم جمع می‌شوند، همیشه با آقای آبی و آقای زرد بحث می‌کنند.

خوب، شما در تلاشید تا ترکیب جادویی را ایجاد کنید که در آن همه آقایان و خانم‌ها خوشحال باشند. این همان سطح از ملاحظات عملیاتی و فنی در تعیین شکل یک اکوسیستم مالی است که باید به آن توجه داشت.

حالا به اکوسیستم Sofi (شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی در آمریکا) نگاهی بیندازیم! انتخاب تک‌تک این اجزاء و چینش و ارتباطات مابین آن‌ها و هسته اصلی Sofi ماجرایی است مشابه، اما بسیار پیچیده‌تر از چالش ایجاد ترکیب جادویی از هم‌نشینی مدعوین رویداد ما!

اکوسیستم سوفی SOFI
اکوسیستم سوفی SOFI
نمای زیر پنج نوع اکوسیستم مالی دیجیتال که آینده فعالیت‌های مالی را شکل می‌دهند نشان می‌دهد که در ادامه با توصیفی کوتاه از هریک به شفاف‌سازی آن پرداخته خواهد شد.
پنج نوع اکوسیستم مالی دیجیتال
پنج نوع اکوسیستم مالی دیجیتال
برای مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک بفرمایید.

مستندسازی در محصولات نرم‌افزاری

در مجموعه‌ای که مشغول فعالیت هستیم، در تیمی که در حال کار هستیم و حتی برای مدیریت بعضی موضوعات شخصی خودمان، موضوع مستندسازی یک موضوع چالشی بین اعضاء مجموعه، تیم و خودمان! است.

مستندسازی در محصولات نرم‌افزاری
مستندسازی در محصولات نرم‌افزاری

مستندسازی و تصمیم‌گیری درخصوص میزان و نحوه مستندسازی همیشه موافقان و مخالفان خودش را داشته است و دارد. به صورت وِیژه با ورود رویکردهای چابک و بالطبع سرعت بخشی به فرآیند تولید محصولات (نرم‌افزاری) موضوع مستندسازی و تصمیم‌گیری در مورد میزان و نحوه مستندسازی همیشه محل سوال و چالش (به خصوص میان تیم‌های مختلف) بوده است.
به نظر می‌رسد مستندسازی مثل هر موضوع دیگری در فرآیند تولید نرم‌افزار، موضوعی مبتنی بر ساختار، تعریف محصول، فرهنگ وتعداد ذینفعان آن می‌تواند شکل و صورت بهینه شده‌ای به خود بگیرد تا بتواند جوابگوی نیازهای آن مجموعه یا تیم(ها) باشد.
اما ویژگی‌های مستندسازی خوب چیست؟ یا حداقل‌های یک مستندسازی خوب در تیم توسعه محصول چیست؟
پاسخ این سوال را می‌توان در سه جمله زیر خلاصه کرد:
— جوابگوی سوالات باشد، یعنی زمانی که به پاسخ سوالی نیاز دارید از طریق مستندات تهیه شده بتوانید آن را پیدا کنید.
— در دسترس باشد، یعنی بتوانید به سرعت و به راحتی از طریق مستندات به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید.
— به صورت سیستماتیک در حال بروزرسانی باشد، یعنی اسناد به صورت سیستمی و تحت یک ساختار نظام‌مند به صورت پیوسته در سیستم کاری (تیم) شما در حال بهبود باشد.

اپل با سرویس Apple Pay later به جمع سرویس‌دهندگان جهانی الان بخر، بعدا پرداخت کن پیوست.

اپل با سرویس Apple Pay later به جمع سرویس‌دهندگان جهانی الان بخر، بعدا پرداخت کن پیوست. این سرویس در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل ۲۰۲۲ معرفی شد و قرار است تا اواخر سال جاری در آمریکا راه‌اندازی شود.

BNPL
BNPL

سرویس Pay later در Apple Wallet تعبیه می‌شود و برای هر خریدی که از طریق Apple pay انجام می‌گیرد قابل استفاده است، گفتنی است خدمات پرداخت مبتنی بر آیفون توسط ۸۵ درصد خرده فروشان ایالات متحده پذیرفته شده است و مشتریان می‌توانند هزینه یک خرید را به چهار پرداخت مساوی با بهره و کارمزد صفر تقسیم کنند و در یک دوره مشخص آن را پرداخت کنند.

اپل برای ورود به این صنعت از همپای تجاری خود بانک Goldman Sachs  برای تامین مالی اعتبار استفاده می‌کند و همچنین موضوع اعتبارسنجی مشتریانش را در دستور کار دارد.

اگر خبرهای این حوزه را دنبال کنید شاهد تحلیل‌های موافقان و مخالفان ورود اپل به این حوزه پر سر و صدای این روزها هستیم.

به نظر می‌رسد خبرهای بیشتری از این ورود جنجالی اپل به حوزه BNPL در آینده نزدیک خواهیم شنید.

 

شباهت‌‌های عملیاتی شرکت‌های بانکی و مخابراتی

ارتباطات جهانی و خدمات مالی در دسترس دو نیاز ضروری این روزهاست، هر یک از دو صنعت بانکداری و مخابراتی به تنهایی بازیگرهای قدرتمندی در صحنه فعالیت‌های روزمره ما هستند، حالا تصور کنید اقدام این دو چه آورده‌هایی به همراه خواهد داشت.

TelcoBank

بانک‌ها خدمات مالی به روز ارائه می‌کنند و شرکت‌های مخابراتی آن را به سرعت Scale می‌کنند! خدمات مالی مبتنی بر سیم‌کارت قطعا اتفاق بزرگ بعدی خواهد بود.

به شباهت‌های عملیاتی این دو صنعت قدرتمند در تصویر نگاه کنید.

در سال‌های آینده، شرکت‌های مخابراتی هیبریدی را شاهد خواهیم بود که انواع خدمات بانکی و اکوسیستم‌های غنی حوزه پرداخت را ارائه می‌کنند.

#Telecom

#Digitalbank

#Telcobank

#تلکوبانک

#مخابرات_هیبریدی

#همراه_اول

#ایرانسل

#رایتل

دلایل ترجیح BNPLها

دلیل افزایش شکل‌گیری سازمانهای ارائه دهنده خدمات BNPL (در دنیا و در ایران) و دلایل ترجیح این خدمت به سایر خدمات رو در نمودارهای زیر میشه به راحتی دید

BNPL
BNPL

Contribution per user(US$) نرخ مشارکت به ازای هر کاربر را نشان می‌دهد

Contribution margin(%) نسبت حاشیه فروش : درصدی از مبلغ فروش است که برای بازیافت هزینه های ثابت و فراهم کردن سود، در دسترس قرار می گیرد

Chart: Rohit Kumar and Rahul Shah
Source: Company accounts Created with Datawrapper