محصولات
به دنیا میان، رشد میکنند و روزی پایان زندگیشون فرا میرسه
چیزی که به وفور در شرکتهای مختلف میبینم محصولاتی هستند که در روزها، ماهها و سالهای ابتدایی عمرشون از دست میرن، در بین محصولات مرحوم شده، بسیاری محصولات وجود داره که لیاقت زندگی طولانیتری رو داشتند (حتما الان به محصول از دست رفته در مسیر شغلیتون فکر میکنید) اما بنا به اشتباهات عموما غیرفنی عمرشون به دنیا نبوده.
میشه در چرخه تعریف و تولید و فروش و نگهداشت محصول به دنبال مقصران مرگهای زودهنگام پرداخت ( و پرداخته شده اما ما گویا تا خودمون تجربه نکنیم رضایت به مطالعه و دریافت آموزش نمیدیم)
یکی از عوامل مرگ و میر زودهنگام محصولات در هفتهها و ماهها آغازین حیاتشون تعریف نامناسب MVP یا حداقل محصول قابل ارائه هستش. جایی که ما محصولمون رو یک گاو قهوهای میکنیم در جهانی پر از گاوهای قهوهای که در بین گاوهای شیرده قوی بازار له میشه و یا گاو بنفشی تولید میکنیم که انگشت نمای گاوهای قهوهای میشه و تلاشهامون برای جدی نشون دادن گاو بنفش جواب نمیده. ما عموما در این مسیر صفر و یک هستیم و کمتر به خلق گاوی قهوهای با کلاهی بنفش فکر میکنیم. البته قبول دارم ممکن تولید گاو قهوهای یا بنفش به تنهایی جواب داده باشه اما داریم از مرحومان این مسیر صحبت میکنیم اون هم بر بخشی از مسئله تمرکز کردیم که داریم رودمپ تولید محصول رو میچینیم.
مسیر شغلی من نشون داده در بازار فعلی تولید گاو قهوهای (محصولی که ویژگیهای اصلیش به خوبی کار میکنه) با کلاهی بنفش (محصولی که یک یا چند ویژگی نوآور و بارز و متمایز داره) رویکرد قابل قبولی حداقل در مرحله MVP میتونه باشه. و البته که این یک استراتژی صد در صدی نیست و بیشتر جنبه تجربه شخصی داره.
بیشتر در این مورد فکر کنیم و صحبت کنیم
ماه: آذر ۱۴۰۰
مدیر محصول و چالش دورکاری

در دوران دورکاری یکی از موضوعات چالش برانگیز و دغدغههای منابع انسانی گونهی تیمی، دورکاری مدیران محصول است.
بسیاری از نقشهای سازمانی و تیمی به خصوص تیمهای نرم افزاری میتوانند با دسترسی به ابزارهای مختلف مدیریت تسک و منابع، فعالیت کاری خود را به صورت دورکاری انجام دهند، گرچه هیچ نقشی را نمیتوان به صورت کامل از مزایای کار تیمی حضوری جدا دانست اما برخی فعالیتها نظیر برنامهنویسی را با درصد بالاتری میتوان در قالب دورکاری گنجاند. در مقابل نقشهایی مثل مدیر محصول یا مالک محصول که اصولا ۳ وظیفه اصلی آن تعامل و تعلمل و تعامل با تیم های مختلف است را به سختی می توان در زمره نقش های دور کار تعریف کرد.
گرچه دورکاری چنین نقش هایی مستلزم فراهم آوردن ابزارهای مناسب برای برقراری تعاملات با حداقل اختلالات معنایی در تسکها است اما به نظر میرسد که این قضیه بیش از وابستگی به ابزار به تغییر ذهنیت تیمی بستگی دارد اما چطور؟
یک مدیر محصول می تواند به صورت دورکار فعالیت کند اگر:
– در انتخاب و استفاده از تکنیکها و ابزارها خلاقیت به خرج دهد و به دنبال ابزارهایی برای نزدیکی سبک کاری تیمی با نیازمندیها باشد.
– تعاملات صوتی و تصویری با اعضا تیم را از طریق ابزارهای عرف بالا ببرد.
– در ارائه تسکها در قالب پلتفرمهای انتخابی به اعضا تیم دقت و جزئی نگری بیشتری به کار گیرد چرا که ارائه تسک در قالب صرفا نوشتاری به اندازه گفتگو و مکالمه قدرت انتقال ندارد.
– افراد تیم و موقعیتهای ویژه آنها را بشناسد و در مواقع لزوم آنها رو مورد همدلی و همراهی قرار دهد و در حد امکان جلسات حضوری را فراموش نکند به عبارتی حضور به صورت دورهای در محل کار را در لیست فعالیتهای خود و اعضا تیماش قرار داده باشد.
– از درگیریهای غیر ضروری و چالش برانگیز میان اعضا آن هم به صورت غیرحضوری اجتناب کند.
و به نظر شخصی من دورکاری مدیران محصول قابل اجرا خواهد بود اگر شرکت، تیم و مدیرمحصول تلاش بیشتری برای تطبیق پذیری و هماهنگی انجام دهند!
Elephant in the room

فیل در اتاق اصطلاحی است که به مشکل یا ریسکی اشاره میکند که به صورت واضحی وجود دارد و همه از آن آگاه هستند اما هیچ کسی نمیخواهد در موردش صحبت کند. این اصلاح مختصر اما عمیق در تعاملات کاری، در همه سطوح دیده میشود، زمانی که افراد برای به خطر نیفتادن موقعیت کاریشان و یا جایگاه اجتماعی کاریشان ترجیح میدهند در مورد مشکل واضحی صحبت نکنند.
این مسئله به محیط کاری محدود نمیشود در تعاملات دوستی و خانوادگی و حتی تعاملات اجتماعی روزمره هم به وفور دیده میشود. اما اشکال کار کجاست؟ مسائل و ریسکهایی که میبایست به موقع مورد نقد و بررسی و تصمیم گیری قرار گرفته شود آنقدر با تاخیر بررسی مواجه میشود که فیل مسئله عصبانی شده و اتاق و بعضا افراد مطلع را در زیر پاهای سنگین خود له میکند.
فضایی در کار و فضایی در دوستی (و ایدهآل فضایی در جامعه) نیاز است تا فیلها اجازه ورود و یا ماندگاری نداشته باشند.
وندینگ ماشینها … بیادعاهای جذاب یا پردردسرهای خوش چهره؟
من خواسته و ناخواسته به باغ کتاب زیاد سر میزنم و خوشبختانه هر بار به این مرکز که حالا دیگه از یک مرکز معرفی و فروش کتاب فراتر رفته قدم میگذارم، موضوعات جالبی به چشمم میاد مثلا قبلا در مورد صندوقهای تعبیه شده برای قراردادن کیف و وسایل قبل از ورود به بخش فروش کتاب بزرگسالان نوشتم، این بار در کنار سرویسهای بهداشتی خانمها در این مرکز با دستگاه PAD ATM مواجه شدم (والبته قبلا تصاویرش رو دیده بودم) وندینگ ماشینی (دستگاه فروش خودکار) که مختصر و مفید امکان خرید پد بهداشتی رو برای خانمها فراهم کرده است. جستجوی مختصری کردم و به دستگاه MASK ATM همین شرکت (شرکت مدیکو ای کیو ( medico eq ) ) رسیدم که اون هم ابتکار با ارزشی بود و البته تحلیلم بر این هست که با توجه به فروکش کردن شیوع Covid 19(امیدوارم) کمی برای معرفیش به بازار دیر شده باشه.
از نقاط مثبت وندینگ ماشینها میتوان به ۲۴ ساعته بودنشون و عملکرد بیوقفه و خستگی ناپذیرشون اشاره کرد اما چالشهایی که پیش روی فراگیری اونها وجود دارد در کنار قیمت تمام شده دستگاه، بحث امنیت این دستگاهها (به لحاظ جلوگیری از دزدیده شدن دستگاه و همین طور جلوگیری از آسیب رسانی به اونها) است و همینطور بحث تامین به موقع کالای قابل عرضه این دستگهاست کما اینکه با دستگهای زیادی مواجه شدیم که به دلیل خالی شدن مخزن کالا قادر به خدمات رسانی نیستند و در آخر مسئله مهم بعدی موضوع تعمیر و نگهداری و پشتیبانی از مشتریان از این دستگاه هاست که احتمالا با گستره وسیع جغرافیایی میتواند در کنار تامین کالای قابل فروش اونها مورد نظر قرار بگیرد.
وقتی به ابعاد مثبت و منفی موضوع نگاه میکنم حقیقتا انتخاب یک وندینگ ماشین برای ارائه یک محصول چالشهای زیادی به همراه دارد و تصمیم سختی برای فروشنده و خریدار خواهد بود.
شما تجربه مثبت و منفی در این موضوع دارید؟
رمز وام؛ نسل جدید تسهیلات مبتنی بر فناوری بلاکچین
با توجه به سابقه فعالیتم و همین طور علاقه شخصی به سیستمهای اعتباردهی و تسهیلات، در مقالهای کوتاه به بررسی یکی از جدیدترین محصولات در حوزه تسهیلات مبتنی بر فناوری بلاکچین یعنی رمز وام پرداختهام
امروزه در دنیا، پلتفرمهای زیادی برای ارائه رمز وام به مشتریان ایجادشده است این پلتفرمها امکان اتصال و ارتباط متقاضیان دریافت وام و سرمایهگذاران را فراهم کردهاند. در سمت متقاضی، مشتریان میتوانند به پشتوانه (وثیقه) ارزهای دیجیتال خود درخواست وام داشته باشند و در صورت تائید، وام را بهصورت ارز دیجیتال دیگر و یا پول رایج سنتی دریافت کنند و در سمت سرمایهگذاران، افراد (حقیقی یا حقوقی) میتوانند ارزهای دیجیتال خود را در حسابهای ویژهای سپردهگذاریکنند و از محل سپردهگذاری، سود دریافت کنند به این صورت چرخ سرمایهگذار و دریافتکننده وام با حضور پلتفرم میانی رمز وام فراهم میشود.
متن کامل مقاله از طریق لینک زیر قابل دسترسی است
https://way2pay.ir/248292/