Age tech آینده‌نگری دوران سالمندی

در هر نقطه زمانی از زندگیتان که باشید بعید می‌دانم در نزدیکان و اطرافیانتان افراد سالمندی را ندیده باشید که یا از گردونه تکنولوژی و ابزارها و دستگاههای مرتبط با اون دور مانده‌اند و روز به روز بیشتر از قبل در حال به انزوا رفتن هستند و یا در بهترین حالت به سختی در حال کلنجار رفتن با محصولات تکنولوژی محور هستند تا بتوانند روی پای خودشان و در کنار جوانترها به صورت مستقل ادامه زندگی بدهند.

جمعیت جهان در حال پیر شدن است و مردم در سراسر جهان در حالی که عمر طولانی تری دارند، نوزادان کمتری به دنیا می آورند. پیش بینی نشان می‌دهد تا سال ۲۰۵۰ تعداد افراد بالای ۶۰ سال به ۲.۱ میلیارد نفر برسد که تقریباً یک چهارم جمعیت جهان است. این افزایش تعداد افراد مسن به این معنی است که جوانان کمتری برای حمایت از آنها نیز وجود خواهد داشت. همچنین به این معنی است که بیش از هر زمان دیگری ثروت در دست افراد بالای ۶۵ سال است.

وقتی از جامعه سالمندان صحبت می‌کنیم در واقع در حال صحبت از آینده زندگی خودمان هستیم و این نکته‌ی کلیدی ماجراست تا اهمیت این موضوع برایمان پررنگتر شود.

Age-tech ها به فناوری‌های دیجیتالی گفته می‌شود که بر اساس نیازها و خواسته‌های افراد مسن‌تر ساخته می‌شود، به عبارتی در طراحی این دست محصولات، نیازهای ویژه طیف سنی افراد مسن به عنوان اولویت در نظر گرفته می‌شود. این اصلاح مترادفهایی نظیر ElderTech، Gerontech، Gerontechnology هم دارد.

رویکرد تکنولوژی‌های Agetech میتواند شامل پوشش جنبه‌های ارتباطی، تسهیل گری در زندگی، مراقبت‌های جسمی و روحی، خدمات مالی و سایر فعالیتهای روزمره برای افراد مسن باشد.

کشور ژاپن از جمله کشورهایی است که در این زمینه پیشرو است و خدماتی تخصصی در حوزه محصولات تکنولوژی محور شنوایی، تغذیه، مانیتورینگ سلامتی، آموزش، سرگرمی و سایر موضوعات ارائه کرده است. لیستی از سرویس‌های ارائه شده در کشور ژاپن رو در لینک زیر می‌تونید مشاهده کنید

https://agetechjapan.economist.com/wp-content/uploads/2020/03/age-tech-map_0316-converted.pdf

یا در لینک زیر می توانید اکوسیستمی از راهکارهای نرم‌افزاری موجود را مطالعه کنید:

https://www.thegerontechnologist.com/wp-content/uploads/2020/03/2020-AgeTech-Market-Map-2.pdf