در باب سرویسهای آنلاین بانکی

پیاده سازی سرویسهای بانکی در بستر موبایل و وب، موضوعات و مسائل زیادی رو همراه خودش داره که بعضا دوستان خیلی راحت در موردش قضاوت می‌کنن.

مثلا افتتاح حساب که این روزا در اپلیکیشنهای مختلفی معرفی میشن رو در نظر بگیرید، حداقل اموری که به صورت کلی میشه برای فرآیند آنلاین افتتاح حساب در نظر گرفت اینهاست:

  • رعایت کلیه موضوعات امنیتی و سیاستها و الزامات بانکی در کشور
  • تامین سرویسهای متنوع از نهادهای بانکی و غیربانکی
  • طراحی UX مناسب با توجه به سرویسهای دریافتی (بعضا قدیمی و طراحی شده مبتنی بر روالهای سنتی قبل)
  • تفکر ۳۶۰ درجه‌ای به موضوع و در نظر گرفتن فرآیندهای جانبی و احتمالی و تدوین راهکارهای پوشش موضوع
  • پیاده سازی سرویسها بر بستر موبایل یا وب و چینش ترتیب مراحل در فرآیندها براساس UXهای طراحی شده
  • پیاده سازی ظاهر کاربری مناسب
  • نگهداشت پایدار خدمت دهی در سطح مناسب
  • دریافت هزینه های معقول از کاربران
  • مدیریت لجستیکی ارسال و دریافت بسته‌های فیزیکی (در بحث کارت)
  • پشتیبانی آنلاین مناسب از کاربران
  • آموزش و هماهنگی شعب فیزیکی در پوشش نیازهای احتمالی مشتریان آنلاین
  • موضوعات تسویه با خدمت‌دهندگان سرویس

اینها سرفصلهایی هستند که هر کدوم خودشون داستانهای بلندی برای حکایت دارند که محصولاتی می‌تونند تحسین برانگیز و کاربرپسند بشن که همه‌ی جوانب رو همپای هم پوشش بدن.

و به نظرم سختترین بخش ماجرا راضی کردن مخاطبانی است که تجربه افتتاح حساب فیزیکی رو دارند و مدام در حال مقایسه هزینه، زمان و سهولت و امنیت استفاده از محصول طراحی شده هستند.