رویکردهای گاها کاملا متفاوت با تفکر و حرکت بیزینس ما میتونه جذب کننده ایدههای جدید و بکر باشه تا سرمنشا تحولاتی که بعضا ما رو چندین قدم از هماندیشان جلوتر میبره قرار بگیره، مطلبی که در ادامه مینویسم نگاه جالب و متفاوتی به مقوله سرویسهای BNPL یا Buy now, pay later یا الان بخر بعدا پرداخت کن رو بیان میکنه و از دغدغه هوشمندانهای میگه که ما هنوز به اون گرفتار نشدیم اما کشورهایی که در تکنولوژی جلوتر از ما حرکت میکنند رو به دلیل درگیری به فکر واداشته.
این که ما به عنوان یک مصرف کننده یا به عنوان یک بیزنس ارائه دهنده سرویسهای BNPL به این موضوعات (قبل از وقوع) فکر کنیم و راه حلهای فردی، سازمانی و تبلیغاتی رو پیش بگیریم بسیار مهمه. در سرخط ماجرای موضوعی نبودن حداقل این آورده را دارد که از تجربیات پیشروها بشود استفاده کرد.
موضوعی که میخوام ازش صحبت کنم در نوشتههای خانم Elin Helander یک متخصص علوم اعصاب و مدیر ارشد علمی موسسه Dreams هست ایشون با نگاهی نقادانه به موضوع سرویسهای BNPL پرداخته و معتقده که اگرچه مزایای آشکاری برای وامهای قابل دسترستر وجود داره (آن هم برای کشوری مثل کشور ما با اوضاع نابسامان اقتصادی و روند و رشد بیرویه قیمتها) که به توسعه و رشد بسیاری از مشاغل کمک کرده، اما همه از این انقلاب مالی خوشحال نیستند. در واقع، برخی از کارشناسان نگران هستند که چنین وام هایی که به راحتی در سطح مصرف کننده قابل دسترسی هستند، می توانند به طور بالقوه مضر باشند. هلندر میگه گرایش به سمت طرحهای خرید حالا – پرداخت بعد (BNPL) که در سالهای اخیر به مرز انفجار (در کشورهای پیشرو) رسیده، میتونه به مشکلات جدی منجر بشه چرا که مصرفکنندگان نسل جوان را هدف قرار داده و فرهنگ بدهی را تبلیغ میکند.
ایشون در توضیح بیانیهاش میگه: “در اقتصاد رفتاری، مردم اغلب رویکرد «زیانگریز» دارند، به این معنی که آنها تمایل دارند از ضرر اجتناب کنند تا به دست آوردن سود.”
مفهوم ضررگریزی توضیح میده که چرا وقتی چیزی میخریم و مجبور به پرداخت از حساب خودمون هستیم، لحظهای درد روحی ایجاد میشه. بازاریابان از این مفهوم استفاده میکنند تا با از بین بردن درد ناشی از فرآیند خرید، مشتریان جوان را جذب کنند و به مردم این حس کاذب را بدن که چیزی را «رایگان» خریدن.
ایشون معتقده که «در زمانی که مردم به دلیل همهگیری کرونا، اضطراب مالی زیادی را تجربه میکنند، بانکها وظیفه دارند از رفاه مشتریان خود مراقبت کنند. آنها باید بر کمک به کاربران خود در پس انداز پول تمرکز کنند، آن را سرمایهگذاری کنند و آنها را تشویق کنند که به جای ارائه راههای بیشتر برای بدهی، مراقب آینده مالی خود باشند. و آنها باید اکنون اقدام کنند، نه در پنج سال آینده.»
هلندر مخالف دادن وام نیست، اما معتقده نحوه انجام آن باید مسئولانه باشد و مراقب خطراتی که بدهیهای ناسالم و «مشکلات طرحهای BNPL» برای وامگیرندگان ایجاد میکنه باشیم.
خلاصه اینکه تعداد جوانانی که روز به روز با مشکلات بدهی مواجه خواهند شد بیشتر میشه و یکی از دلایل اون وامدهی آنلاینه، تفکر به این موضوع میتونه در تعریف و عرضه سرویسهای اعتبار و وامدهی مشتری محور و آیندهنگر ما رو به ارائه سرویسهای کاملتری برسونه و امیدوارم این نوشته صرفا به عنوان بیان یکی از چالشهای مشتری محوری در تعریف و عرضه این دست سرویسها قرار بگیره و به ما فعالین این حوزه دید جامعتری را بدهد.
به عنوان نمونه راهکار بیزینس ما برای بدهکاران این حوزه به جای رویکردهای قهری چی میتونه باشه؟